جستجو
   
    Delicious RSS ارسال به دوستان خروجی متنی
    کد خبر : 50414
    تاریخ انتشار : 1 اردیبهشت 1393 0:0
    تعداد بازدید : 573

    مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران

    ارائه سالانه 240هزار دادخواست کارگری به هیات های تشخیص

    مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران گفت: حدود 240هزار دادخواست سالانه از جانب جامعه کارگری به هیات های تشخیص و حل اختلاف ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی سراسر کشور ارایه می شود.

    احمد لطفی نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: تعداد شکایات کارگری به نسبت تعداد کارگران کشور بسیار اندک است و به همین دلیل 90درصد پرونده ها در سازمان های تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ها مختومه و اعتراضی به دیوان عدالت اداری نسبت به آرای صادره نمی شود. 

    وی اظهار داشت: تنها 10درصد آرای صادره در هیات های تشخیص و حل اختلاف با اعتراض کارگران و کارفرمایان به دیوان عدالت اداری کشیده می شود.



    **هیات تشخیص نخستین مرحله از فرآیند رسیدگی به اختلافات کارگری و کارفرمایی

    لطفی نژاد از هیات تشخیص به عنوان نخستین مرحله از فرایند رسیدگی به اختلافات کارگری و کارفرمایی در ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی نام برد و گفت: چنانچه کارگری با کارفرمای خود اختلاف داشته باشد و اختلاف آنها در کارگاه مربوطه حل نشود، کارگر به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مربوطه مراجعه و دادخواست خود را تنظیم و ثبت می کند.

    وی افزود: کارگر پس از حضور در اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مربوطه، ابتدا به واحد مشاوره تنظیم دادخواست مراجعه و پس از کسب اطلاعات و آگاهی های لازم، به تنظیم و ثبت دادخواست خود اقدام می کند. 

    این مقام مسوول در سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران گفت که هیات تشخیص به صورت سه جانبه با حضور نمایندگان دولت، کارگر و کارفرما به پرونده رسیدگی می کند. همچنین از کارگر و کارفرمای پرونده مربوطه نیز دعوت می شود تا در هیات حضور یابند و اسناد و قرائن را ارائه و اظهارات خود را بیان کنند. هیات تشخیص با بررسی مستندات و قرائن مربوطه و اظهارات طرفین اقدام به صدور رای می کند.



    **هیات حل اختلاف دومین مرحله رسیدگی به اختلافات کارگری و کارفرمایی

    مدیرعامل سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران به نحوه اعتراض به رای هیات تشخیص و ادامه رسیدگی به پرونده اشاره کرد و گفت: پس از آنکه رای هیات تشخیص صادر و به طرفین پرونده ابلاغ شد، هر یک از طرفین کارگر و کارفرما 15 روز از تاریخ دریافت رأی فرصت دارند نسبت به آن اعتراض کنند. اعتراض افراد باید تسلیم همان اداره ای شود که رای را صادر کرده است.

    وی با بیان این که اگر هر یک از طرفین نسبت به رای هیات تشخیص اعتراضی داشتند و اعتراض خود را تسلیم کردند، پرونده وارد مرحله دوم رسیدگی یعنی هیات حل اختلاف می شود، گفت: این هیات نیز به شکل سه جانبه و با حضور 3 نفر از جانب دولت شامل نمایندگان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دادگستری وفرمانداری ،3 نفر شامل نمایندگان کارگران و سه نفر شامل نمایندگان کارفرما تشکیل می شود.

    وی تاکید کرد تصمیم هیات حل اختلاف قطعی و لازم الاجرا است و اعتراض نسبت به آن تنها در دیوان عدالت اداری امکان پذیر است.



    **وضعیت استان تهران

    لطفی نژاد با اشاره به وضعیت استان تهران گفت: 2.5 میلیون نفر از کارگران کشور ساکن استان تهران هستند. به عبارت دیگر از هر 4 کارگر ایرانی یک کارگر در استان تهران سکونت دارد. با وجود این حجم تنها در هر سال حدود 80 هزار دادخواست کارگری و کارفرمایی به هیات های تشخیص یا حل اختلاف ارائه می شود. 

    وی افزود: این بدان معنا است که تنها حدود نیم درصد اختلافات کارگری و کارفرمایی به این ادارات کشیده می شود و در 99.5 درصد مابقی یا اختلافی وجود ندارد یا اختلاف در سطح کارگاه حل و فصل می شود.

    به گفته لطفی نژاد این آمار گویای تفاهم کارگران و کارفرمایان است و کارگران تنها وقتی بحث معیشت آبرومندانه آنها به وسط می آید حاضر به شکایت از کارفرما می شوند.

    لطفی نژاد با انتقاد از این که آرای هیات های تشخیص و حل اختلاف را به نام آرای ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی می خوانند، تصریح کرد: مراجع رسیدگی کننده در هیات تشخیص سه جانبه است. این هیات با حضور سه نفر به دادخواست ها رسیدگی می کند که 2 نفر آنها از خارج از ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی می آیند (نمایندگان کارگران و کارفرمایان) ، اما وقتی رأی صادر می شود به عنوان رأی ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصور می شود. در حالی که این رأی هیات تشخیص است که 2 نفر از سه نفر عضو آن نمایندگان کارگران و کارفرمایان هستند. 

    به گفته وی، اختلافات کارگری و کارفرمایی اگرچه یک پدیده نامیمون است اما واقعیتی است که باید پذیرفته شود. این اختلافات زمانی عمق می یابد که رسیدگی به آنها فرایند قانونی و استاندارد خود را طی نکند. در قانون کار به منظور رسیدگی به شکایات و اختلافات کارگری و کارفرمایی یک فرایند مشخص پیش بینی شده است که تکیه اصلی آن بر اصل سه جانبه گرایی است.

    علیرغم وجود مواد قانونی لازم در قانون کار اما هنوز هم بسیاری از کارگران و حتی کارفرمایان اطلاعات لازم در این زمینه ندارند و به همین دلیل یا از پیگیری حق خود منصرف می شوند و یا روند را به شکلی طی می کنند که در برخی از موارد عمق اختلاف را بیشتر می کند. 



    **ارائه اطلاعات مربوط به چگونگی تنظیم دادخواست در واحد مشاوره تنظیم دادخواست

    مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران به واحد مشاوره تنظیم دادخواست مستقر در ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی اشاره کرد و گفت: در این واحد اطلاعات مربوط به چگونگی تنظیم دادخواست، ضوابط و فرایند رسیدگی به اختلافات کارگری و کارفرمایی و مقررات مربوطه، به متقاضیان ارائه می شود و این مهم براساس ماده 201 قانون کار انجام می گیرد.




    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :
تعداد بازدید کنندگان کل :
تا کنون :
28613094
اکنون :
39